måndag 28 juli 2014

Semesterstängt!

Har så jäkla ont i mitt icke bröst, som jag kallar min sårhåla nu för tiden! Ingen nattsömn. Vet inte hur jag ska ligga. Men nu skulle jag ju iväg idag. Så jag ställde klockan på åtta, när det var tid för att ringa min bröstmottagning. Min sköterska Pirjo har semester så Margaretha som jag haft förut skulle vara där.

Döm om min förvåning när telefonsvararen går igång och Pirjos röst meddelar att dom har semesterstängt fram till den fjärde augusti!

Ville man ha tag i någon för omedelbar  hjälp, så gick det bra att kontakta kirurgmottagningen!!

Grrrrrr....dom har aldrig haft ett serom, det förstår jag ju!! Skiiiittt!!!

Ringer kirurgmottagningen. Och nu för tiden så blir man ju ombedd att lämna sitt telefonnummer, så ringer dom upp. Och det funkade bra. En sköterska ringde upp mig efter en stund. Jag förklarade min situation. Och hon sa att då fick jag ringa bröstcentrum!! Gahhhh!!!

"Men dom har ju en telefonsvarare som säger att man ska ringa er!!" "Va" sa hon! Det visste jag inget om!!

Herregud, har dom inget samarbete alls!! Första gången jag stöter på patrull!!!

Men den snälla sköterskan tog mitt telefonnummer igen, och lovade att ringa upp mig...under dagen!!  För hon skulle ta reda på hur det hängde ihop...och se vad hon kunde göra för mig....

Under dagen....jag måste komma nu!!! Så jag har väntat och väntat....men ingen har ringt än så länge....

Ringde akuten...och stackars vårdpersonal...dom har inte tid att vara vänliga. Ja hon var inte ovänlig, men hon hade helt klart inte tid att prata med mig...och hänvisade mig till kirurgmottagningen!!!!

Ja protesterade hej vilt!! Jag har ju ringt dit!!! Kan jag inte få komma till ER??? "Jo du bestämmer själv om du vill sitta här och vänta", sa hon. Ja herregud, hur gör man. Jo man blir sittande i sin morgonrock och väntar och väntar. För helt klart är ju att ingen av dom jag pratat med har haft serom...eller gungfly!!

Det gör så ont så jag kan inte ha kläder på mig...stackars mig...nädå. Men det är jobbigt i alla fall!!

Så ringer hon inte idag, så antingen får jag vänta till måndag, men det funkar ju inte. Eller så blir det akuten....

Men den som väntar på nåt gott......sen blir det ju desto bättre.....måste bara gnälla lite...efter regn kommer sol :)

Ha en fin dag alla! Idag är det varmt här i Värmland, men lite molnigt ändå.

Stor kram. Yvonne.


6 kommentarer:

  1. Ja men va F är detta inte får man väl stänga en avdelning åter konstigt, sedan att inte ringa tillbaka vad liknar det . Man ringer ju inte dit för att man tycker det är roligt nu blir jag förbannad. Så här får det inte gå till.
    Sitta på akuten och vänta är väl inte det bästa val man kan tänka sig, usch nu tycker jag verkligen synd om dig.
    Tusen bamsekramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan hålla sig för skratt ibland Zazza!

      Det är verkligen dålig kommunikation!

      Kramar tillbaka! Yvonne.

      Radera
  2. Åh Yvonne..
    Hoppas du fått ditt samtal nu och att du fick komma in och tömma sliten!
    Tänk att det ALLTID är så på sommaren..
    Man undrar om det missas att sjuka personer behöver vård även då..

    Tänker på dej och skickar svalkande kram!
    Och ett litet :))

    Angeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Angeli!

      Ja halv fem så ringde sköterskan igen. Och minsann så fick jag en tid till imorgon bitti!

      Det ska bli skönt. Tur man inte är gammal och försvarslös....

      Kram. Yvonne

      Radera
  3. Åh Yvonne, har fanimig tårar i ögona när jag läser vad du skriver o det är inte bara för att jag blir ledsen för din skull men givetvis mest men oxå för att jag blir förbannad rent ut sagt. Men vad är det för samhälle vi lever i ??? Jaja...man kan klaga på lön o allt möjligt såklart o jag FÖRSTÅR o VET att många inom vården inte har "tid"....de VILL men hinner inte...det prioriteras mer med städning o tvättning för en usk än nåt annat...o då ska "patienten/vårdtagaren/boenden/ ha sitt först lite snabbt...som dusch tex...2 min.....men vart har det emotionella tagit vägen i all hets o stress?? Har själv jobbat med dementa i många år o den tiden vi hade där till varoen va att önska fanken så mkt mer o då jobbade jag på en avdelning som "verkligen" tog oss tid till våra gamla, att sitta ner, att trösta när deras föräldrar inte kom o hälsa på trots att de själva va runt 75-90 år gamla....osv osv....
    ....Ja det är väl eg helt jäkla oväsentligt just nu o just nu i din situation Yvonne o det spelar ingen roll hur vi sprattlar o skriker för just nu är inte saken bättre...Har inte så gamla föräldrar 73-75 år men pappa med viss demens o mamma med sviter av en stroke.....ja förlåt att jag låter detta "va kvar"....men det kanske finns en mening i det oxå??....varför vet jag inte....

    Så fort jag skriver till dig så börjar händer o fötter glöda av värme o nu "gassar o bränner de"....:D ...de har lärt sig....haha...det är healingdustet som ska in o seromet som ska healingdustas UT.... ;D haha....i en sjujäkla massa "dustar"..:D

    Har haft mitt lilla barnbarn här på besök idag o nog fanken måste de stå närmare "Gud", änglar o andeväsen än oss....??..äsch det där lät kanske fel, men det jag menar är att de kanske kommer ihåg sitt "tidigare liv" mkt mer än oss o för dom så faller det sig mer naturligt.....
    Iaf så satt gossen idag o "snackade" rakt ut, skrattade o jollrade o när jag stack fram mitt face framför honom så tittade han "bredvid o bakom"......han känns så "kunnig o vis" nu o jag vet ju att det försvinner...

    När jag själv va 3 år så sa jag att jag inte hette "mormor:)"....haha...givetvis.....;D.....ja du är med va :)?.....utan att jag hette Anna o att jag kom från Norge. Från Trondheim-Nidaros.....jag sa ofta enligt farmor o farfar - Åh vad vatten Ååååh så fint det va!! Jag har alltid ritat en bild på ett torp/trähus o med halmtak o med en två eller tregrenig jättestor ek sidan om o en handgrävd brunn med vev till vänster om huset. Kan se mig själv där som gammal kvinna.... :) o VET tamigfan att jag varit där oxå som på så många andra ställen i vår herres hage......

    Du har skrivit någonstans o nångång på denna bloggen att du just nu inte orkar med det andliga o förlåt om jag frågar så vad menar du??
    Kan du inte berätta hur du tänker o känner om det?? Givetvis när du känner o orkar för det o självklart så vill jag veta hur det går för dig....hmm... ;) idag....oops vad klockan gick :D

    Åh jisses som jag babblar o jag vet inte varför o du får väl "blocka" mig om du inte orkar höra min svada....haha.... :D

    Önskar jag kan göra nåt för dig mer handgripligt men du ska veta att jag tänker på dig o skickar govibbar o healingpåsar, glitterdust o änglamagi i massor till dig!!! <3
    KRAAAM till dig o gubben o pussar till doggisarna med god leversmak ;)

    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Det var en lång och härlig kommentar!!

      Jag har skrivit att jag inte jobbar medialt alls nu....jag är ju ett medium. Och många frågar ju hit och dit om allt möjligt när man pratas vid. Men det håller jag inte alls på med nu. Utan sparar på mina krafter istället. Det andliga är något som jag lever med. Det är ju ett livssätt. Om du förstår.

      Ja du det är mycket som händer i vården i vanliga fall, men när det är semester då överträffar det allt!! Och jag är glad att jag kan ta för mig och svara och fråga. För det är ju inte alla som varken vågar eller orkar!

      Jag känner dina healingdustar och jag är verkligen tacksam för det! Har jag förstått saken rätt så kommer du ifrån Norge, eller hur?

      Ha det gott så länge. Stor kram! Yvonne

      Radera