torsdag 17 juli 2014

Provsvar!

Ett sent blogginlägg idag. Men det har varit en lång dag med mycket tankar och spänning!

Skulle vara hos läkaren idag klockan tio i Karlstad. Lars och min sköterska Pirjo.
Min sambo och jag fick sitta in i undersökningsrummet som vanligt, och fick träffa dessa två trevliga människor.

Först fick jag av med bh och tröja och visa mitt "gungfly" som är bättre men finns kvar ännu.  Ingen tappning idag, men jag får gärna återkomma om det fyller på. Sen kollades såret och det är fint.

Till sist var det då prat om prover cancertumören och lite smått och gott....

Min tumör var tio millimeter djup, tio millimeter hög och tjugo millimeter lång. Sidan om den fanns en tumör till som dom inte hade sett på röntgen eller ultraljudet. Men den var en millimeter och den hade kommit av en celldelning ifrån huvudtumören. Också var det då förkalkningen. Men den var ju godartad. Dessutom så hade det tack och lov inte spridit sig till lymfkörtlarna!!

Så dom har tagit en rejäl bit med gardering runt cancerområdet. Summan utav kardemumman är just nu att jag slipper strålning. Men som min läkare sa att man delar in min cancer i tre stadier, så är min nummer tre.

Och han sa det inte men jag förstod när jag pratade med honom att den kan mycket väl gå under namnet aggressiv. Trots att den inte är så stor. Att min cancer då är nummer tre men inte så stor gör att när dom haft rond och genomgång angående mig. Så tycker onkologen, alltså cancerläkarna att jag är ett gränsfall.

Så det i sin tur gör att dom vill träffa mig och rådgöra, eller diskutera med mig om cellgift eller inte.....

Jag kommer att få ett antiöstrogen som jag ska äta i fem år. Men dom är osäkra på om det räcker, eller som sagt om cellgift ska till. Det positiva med min cancer är att den är mottaglig för antiöstrogenet. Det innebär att jag har större chans att slippa få tillbaka det.

Det blev väldigt mycket fakta det här, men det känns enklast att förklara det rakt upp ner så som jag själv fått veta det.

Känslan jag har idag är att det ser ut som om det eventuellt mycket väl skulle kunna bli cellgift. Och då får jag ta det.

Jag skojade med min läkare Lars och sa att jag som så gärna ville gå till frissan och göra mig fin i håret efter all skit jag gått igenom. Då sa han att "Gör det Yvonne, gå till frissan!"

Nädu sa jag. Inte för att sen raka av håret efter några veckor! Dom pengarna kan jag ha roligare för :)

Så nu är jag sjukskriven vidare. Och jag har bara att gilla läget och vänta på ett möte som kommer snart med onkologen. Jag som blängt på den där jäkla onkologskylten på sjukhuset länge nu, och tänkt att dit in vill jag inte!!

Men när man väl inget annat val har, så är det bara att gilla läget! Trots allt känns det ändå som jag har kommit en bra bit på vägen, det kunde varit värre. Som det ser ut just nu!

Blir det cellgift så får det bli en fiskarmössa på huvudet, värre är det inte. Mer rädd för för att må illa, det är det äckligaste jag vet!

Många tankar. Men ser det positivt. Har större chanser för att fixa till en ny tutte när jag inte är strålad i alla fall. Och det tror jag det blir. Just nu ska jag läka mitt ömma skinn och sår, samla nya krafter till nya beslut och försöka njuta av livet trots allt!

Ni som finns runt mig och peppar mig hela tiden på bloggen och FB. Ni är guld värda! Jag behöver ER verkligen.

Naturligtvis faller vissa ifrån i sådana här situationer. Vet inte hur man ska uppföra sig eller blir bara rädda.

Jag dömer ingen. Det är så här livet ser ut. Vi möts och vi skiljs. Några går och nya kommer. Jag är oehört tacksam för ER som finns och stöttar i alla fall. Kan inte säga det tillräckligt mycket.

Stor Kram. Yvonne.

12 kommentarer:

  1. Ja Yvonne mitt i all elände så gillar jag detta tycker det ser positivt ut. men som du säger man får vänta och se.
    Hoppas nu du får en fin sommar tillsammans med din sambo, mycket sol och värme.
    Ha det allra bäst
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Zazza!

    Önskar dig en underbar sommar med, och tack för ditt stöd!

    Stor kram. Yvonne.

    SvaraRadera
  3. Grattis till ickespridningen!
    Nu hålls det tummar för att du "bara" behöver antihormoner!

    KRAAAM o trygga tankar på du! :)

    Angeli

    SvaraRadera
  4. Passa på o njut av sommaren, samla massa energi från solen, lite extra energikramar från oss på Paradiset =) / BoM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter i fulla drag! Igår grillade vi och idag ska jag på bjudning ibland 40 personer och äta middag och fika! Njuta måste man. Njut ni med och känn att jag njuter av att höra av er, tusen tack!

      Stor kram. Yvonne.

      Radera
  5. Du är en fighter <3 och ger dig inte så lätt så gråt och skratta. du får en energikram av mig. och låt vänner och dina kära och solen ge dig kraft :)
    kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Jag gör så gott jag kan! Och skrattar mycket och gråter lika mycket, var så säker!

      Njuter av solen....du får också njuta och ha det bra. Tack för dina alltid så värmande ord!

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  6. Hejsan govännen, mitt i natten oxå :) meeen jag har varit iväg på kalas stora delar av dan o resten av kvällen har jag njutit med gubben på altan....helt underbart gotteväder nu ikväll iaf ...

    Yvonne....jag har läst om o om igen o jag kan inget om det du beskriver o förklarar men känslan min är positiv som attan, det kommer att gå så bra för dig sååå :) !!!

    Jag finns här o sparkar ass ....hahah....gopuschar oxå o hejar på såklart :) Det känns ganska bra tycker jag o vi är ju fler som tycker det så då så!!!

    KRAAAM på dig o en hel massa healingdust såklart vännen!!!<3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!!

      Så mysigt du haft det! Sitta på altanen med gubben! Det är inte fy skam! Och kalas är roligt ibland :)

      Tack för dina ass....pushingar! Jag hoppas också på att det är positivt det vi ser hittills.......men jäklar vad det sliter. Och dessa resor till och från sjukhus hela tiden. Skulle behövt tömma igen, men jag orkar inte resa dit....

      Stor kram för att du finns och pushar mig! Ikväll ska jag vara med på Es storhealing!

      Kramelikram. Yvonne.

      Radera
  7. Hej Yvonne!!

    Vi "ses" på healingen ikväll för jag ska oxå va med. Har fått healingen av Angeli :D Är första gången hos Esmaralda så jag är pirrigt förväntansfullt. Du ska se att du allt får till dig en stor dos med healingdust ikväll :)

    Tänker på dig vännen o som vanligt så skickar jag en säck healingdust eller två :D

    KRAAAM o ses som sagt...ska ta i ända nerifrån tårna att healingen kan ta bort ditt förbaskade gungfly.....

    <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad spännande att du också ska vara med! Eller varit med rättare sagt, för nu är det över! Och så snällt av Angeli att ge dig en healing med Esmaralda!

      Tusen tack för dina värmande hjälpande ord!!! Och visst kände jag, det ska alla veta!

      Stor kram. Yvonne.

      Radera