onsdag 9 juli 2014

Ladda batterier!






Just nu laddar jag mina batterier! Jag fick börja om på ruta ett när jag var iväg förra veckan och blev  tappad. Det var en pärs! Ännu så länge det värsta jag varit med om. Så jag har varit lite rädd att få göra om det igen.

Var på vårdcentralen i måndags och fick mitt sår omlagt och betittat. Då var det lugnt. Där finns "gungfly" eller serom som det heter. Men inte så jättemycket. Så ännu är det ingen fara.

Jag har flera stycken som vill komma hit på besök, och jag tycker det är så himla roligt att ni vill det. Det vill jag med jättegärna! Men inte just nu! Jag är alldeles för trött för att vara social och jag behöver all min kraft för att kunna läka nu i lugn och ro. Ni anar inte vad det tar energi. När jag är piggare och har fått min energi tillbaka, så ser jag väldigt mycket fram emot besök!

Familjen kommer först såklart. Så nu ska jag ha mina föräldrar här. Det ska bli roligt. Och vi har rustat i flera veckor för det. Jag ska följa med till Helsingborg och hämta dom, för att helt enkelt komma ut lite. Och sen är det meningen att dom ska ta tåget hem igen så småningom.

Så just nu gör jag inget speciellt, mer än att käkar mina penicillin för infektionen som jag fick. Och bara tar det väldigt lugnt.......

Men dagarna går ändå, väldigt fort tycker jag. Och jag får krafterna tillbaka, även om det tar tid.

Ryggen har tagit stryk! Det är obalans, inte samma vikt på bägge sidor.....vilket gör att det gör gräsligt ont
emellanåt, för jag har redan en dålig rygg med scolios. Så när det gällde diskussionen om att operera dit ett nytt bröst eller ej, var jag ganska säker med en gång att jag inte skulle det.

Men jag är inte envisare än att jag kan ändra mig, och just nu ser det ut som att inte bara sjukgymnastik skulle vara till min hjälp. utan ett nytt bröst kommer nog att bli ett måste, inte minst för ryggens skull.

Och vet ni var dom tar det ifrån? Jo ifrån "gofläsket"!! Så då må det så vara :)

Det finns olika teknik, och en teknik är att ta det ifrån fläsket under naveln, och bygga därifrån. I slutet tatuerar man en bröstvårta. Operationen tar cirka fem timmar. Man lägger upp den olika beroende på var man opereras. Men  så ser det ut ungefär. Oftast är det fyra operationer på cirka två år, men det är som sagt olika. Och det är inte smärtfritt! Men det kan man ju begripa.

Det finns en sort där man tar ifrån ryggen också. Men jag föredrar nog det första alternativet. Och det finns klart den möjligheten där man stoppar in silikontuttar. Men då ska man inte ha strålats. Och den operationen tar bara en timme.

Detta är en fråga som kommer längre fram. Men självklart funderar jag på den. Varje dag när jag klär på mig speciellt.Det är inga problem med det, men den dyker upp då i alla fall.

Nu tar jag en dag i taget. I nästa vecka ska jag som ni kanske minns få veta vad för sorts skittumör jag hade i bröstet, och vad  för storts behandling som ska sättas in, strålning eller cellgift. Eller båda delar...örk!!

Nu vill jag bara bli frisk och gå vidare med livet. Men det är kanske bara ett önsketänkande....i alla fall så tar jag det när det kommer....är ju så illa tvungen.

Jag sover som en liten gris på nätterna i alla fall. Inga ångestdippar då ......och det är skönt! Jag har smärta kvar i såret, och det vätskar lite ifrån där dränet suttit. Så jag duschar nästan helt nu. Men ska vänta lite till med heldusch. Och det ska blir ljuvligt när jag kan ta av alla förband och bara duscha på!

Vädret här är underbart....precis som hos dom flesta tror jag. Jag hjälper till så gott jag kan med våra boende och piffar upp och gör fint till familjen ska komma. Och dagarna går iväg ändå. Innan sov jag mycket, vilade flera gånger om dagen. Men det gör jag inte nu. Däremot håller jag ett ganska lugnt tempo istället. En snigel hade lätt hunnit ifatt mig :)

Ni ska få veta hur det gick i nästa vecka.......

Ha det så underbart där ute i det fina vädret allihopa. Var rädda om er!

Stor kram. Yvonne.

5 kommentarer:

  1. Hej i sommarhettan!! Hoppas du mår ok Yvonne?! Tänker på dig ska du veta.. Känns konstigt att känna så starkt för någon man aldrig träffat o inte har vi surrat nåt heller till nån reda ;) bara lite nu sista tiden. Nåja, så är ju livet o jag tror jag ska lära mig nånting från dig o kanske kanske kan jag ge dig nåt tillbaks...
    Vill du ha stora boobs så har jag gofläsk på min mage så Dolly Parton kan slänga sig i väggen ;) ....skämtåsido. Men att de tar ifrån magen låter ju jättebra. Så mkt man inte vet....

    Har suttit o gömt mig inomhus nästan hela dan. Äter ju reuma-mediciner så jag kan inte va för länge i solen. Får stora utslag med varknutor o sen blir där en evig pigmentförändring, o bränner attans. Nåja, har varit ute desto mer på kvällarna o i skuggan o målat, men nu orkade inte kroppen mer. Är sjukpensis med fibromyalgi, reumatism o lite annat smått o -gott :)

    Dina hundar är så fina, men är inte säker på raserna? Cockerspaniel o nån form av mastiff eller ?

    Ha en svalkande skön kväll o KRAAAM med healingdustar :) <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Så roligt att höra av dig! Ja varmt och gott/hett har vi nog alla i alla fall! Jag kryper in jag med om dagarna, går ju inte att vara ute!

      Tack för erbjudandet om gofläsk :) Men jag har så det räcker och blir över själv! :)

      Nej vi har ju inte surrat eller träffats. Men det gör inget det kommer kanske. Om inget annat så lär vi känna varandra nu. Det låter jobbigt med alla dina sjukdomar, fy för!

      Idag är jag lite piggare, och har duschat helt å hållet för första gången ikväll! Gissa om det var skönt!!!

      Mina hundar är mycket riktigt engelsk cockerspaniel och den store är dogue de bordeaux. Precis som du sa så tillhör han Mastiffen.

      Tusen tack för dina healingduster, dom hjälper!

      Stor kram. Yvonne.

      Radera
  2. Hej goaste Yvonne! Bara ta det lugnt o koncentrera dig på att bli frisk, det är det bästa du kan göra. Skickar massor med stora energirika kramar från både mig o Björn.
    KRAM KRAM KRAM Mona K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Mona!

      Jag gör mitt bästa! Ni får ha det så gott på er semester och njut i paradiset!

      Stor kram. Yvonne.

      Radera
  3. Hejsan Yvonne!! Hoppas du har det bra o får laddat dina batterier!? Kom att tänka på healingdusterna jag skickar till dig då o då o tänkte på att det är fullmåne på lördag o att Thorbjörn har fullmånehealing helt gratis då o det kanske vore nåt för dig. Han har även distanshealing på måndagkvällar o natthealing o allt är gratis!!
    www.thorbjorn.se Skriv upp dig vetja, det kanske gör nån nytta vännen :)

    Tvivale så varmt här är men nu kom det 5 dr regn o det svalkade till gott på en klimakteriekärring...haha..
    Ha det så bra o healingdustKRAAAM på dig <3
    /mormor:)

    SvaraRadera