fredag 20 juni 2014

Midsommarafton!






Midsommarafton! Jag är en liten tjej som bor hemma hos mina föräldrar. Vaknar tidigt på morgonen. Det är en alldeles speciell dag. Vi barn träffas och plockar blommor tidigt på förmiddagen.Midsommarstången ska kläs på "gröningen". Och på eftermiddagen ska vi ta lottor och dansa kring stången.
Hemma har vi oftast gäster och det bjuds sill och potatis. Jordgubbar och glass till efterrätt. När det blir kväll, då får vi gå en sväng till, bort till "gröningen". Men då är föräldrarna med oss. Då är det vuxendans.

En midsommar när jag var väldigt liten. Passade min farmor mig och min bror. Mina föräldrar var på "gröningen" Och dansade vuxendans. Och vann en jättestor nalle till mig! Som satt vid min fotända på sängen nästa morgon!

Fortfarande är midsommar en skön helg! Min erfarenhet ifrån vården säger mig, att man kan vara mer ute och tillsammans än på Julen. Då märks det inte så mycket om man är ensam. Man kan välja att sålla sig till människor, eller bara vara för sig själv.

Jag brukar jobba. Men inte i år. Och det vet ni varför. Tänker inte prata elände idag inte! Och eftersom jag inte jobbar, så passar jag på att bara göra sådant som jag vill. Myser med djuren och sambon. Går i skogen. Fortsätter att göra klart sovrummet. Eller är i vår nybygda lägenhet och gör fint. Så familj och vänner kan bo där i sommar. 

Där är sååå mysigt i denna lägenhet! En helt underbar energi! Det är supermysigt i vårt torp med, men det är äldre och tyngre att jobba med. Det andra är nybyggt! Så det är bara att möblera och sätta upp gardiner!
Bilder kommer senare!

Och naturligtvis ska vi äta sill och potatis! Jordgubbar med glass är en självklarhet!

Var rädda om ER idag! Kör försiktigt! Gör ingenting som inte jag skulle gjort :)

Önskar ER ALLA en riktigt  Glad Midsommar!

Stor Kram. Yvonne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar