fredag 27 juni 2014

Andra dagen efter operation!

Idag är det slappe som gäller!

Igår var jag ute en halvtimma och rörde på mig! Gick en sväng till Klarälven, som jag tidigare visat bild på här i bloggen.

Natten har varit sådär. Antingen har jag vilat för mycket, eller för lite. Massa skräp i dränet, som var tungt att ha med när jag skulle sova. Men jag slumrade in på småtimmarna i alla fall. Och vaknade lagom till klockan skulle ringa vid sex!

Skulle ju träffa Margaretha på Bröstcentrum kvart över åtta, äta frukost, gympa. Inte minst tvätta mitt hår igen! Det lär väl bli urtvättat vid detta laget. Men får man inte duscha så får håret tvättas i alla fall!

Det gick ännu bättre idag! Kunde tvätta håret med bägge händerna...tjoho!!

Sen lilla make upen med rouge på kinderna och läppglans! En ren t-shirt och en stor kofta utanpå.

Igår fick jag en påse av Margaretha på Bröstcentrum, att ha mitt drän i. Vet inte om jag berättade det. Men det underlättar! Så slipper man ha dränet i trosorna!

Och så lite frukost. Snurrig i bollen var jag idag. Men det gick bra ändå! Så traskade jag iväg. Samma ordning som igår. Anmälde mig i kassan, och vidare till Bröstcentrum. Passerade som alltid fiket, apoteket, kiosken.....och en massa kända platser till!

Väl  framme så slog jag mig ner och väntade! En utländsk familj fanns i väntrummet och jag pratade lite med barnen när deras mamma var i undersökningsrummet.

Sen kom min lilla ängel Margaretha! Och vi traskade iväg. Och jag fick en ny "blodpåse" (drän). Och omläggningsgrejor som hotellsköterskorna skulle ha. Ifall dom inte hade imorgon när dom ska lägga om mig och dra dränet. För imorgon ska jag hem! Yes!!!

Man drar alltid dränet på tredje dagen, med tanke på infektionsrisken. Men för säkerhets skull skulle Margaretha prata med min läkare Ulrika idag. Så allt är klart. Som sagt det var en del i min påse!

Jag undrade om inte risken var stor att det samlades i såret istället. Men det behövde inte vara så sa Margaretha.

Nåväl. Hon skulle ringa mig med och personalen här på hotellet när hon pratat med min läkare. Så alla var informerade om morgondagen! Och så fick jag ett nytt sjukintyg. Som sträcker sig till den dagen som jag ska knyta ihop påsen och få alla besked! Den 17e!!

På tillbakavägen gick jag inom apoteket och köpte mig ett läppstift! Jag fick en söt liten sminkväska på Bröstmottagningen av min sköterska. Och då sa jag att då går jag och köper ett litet läppstift till det! Viktigt att känna sig fräsch som sagt! Det är Bröstcancerfonden som delar ut dom här små söta sminkboxarna med rosa rosett på. Så varför inte! Gick inom apoteket och köpte ett för mig dyrt läppstift, men ack så nödvändigt just nu! Tog en bild på mig själv tidigt idag, som jag tänkte ni skulle få se. För jag tyckte själv jag såg fräsch ut! Men ack! När jag fick se bilden så tänkte jag....fy tusan! Jag ska inte skrämma mina vänner! Så det får vänta.....men det kommer :)

Jag kan inte sluta berömma all personal! Samma dag som jag trippade iväg på morgonen till operation, så sa jag det till syster  Annica i receptionen...Nu går jag Annica! Å sa hon på sin äkta värmländska...jag ska tänke på dig Yvonne! Och jag finns här för dig när du kommer tillbaka!!!

Dom orden hade jag med mig hela dagen! Och jag kan börja gråta bara jag tänker på hur mycket dom orden värmde!!!

När jag samtidigt stod där på morgonen och vi växlade dom orden. Stod det även en ung man i trettio års åldern. Han hade bott här MÅNGA gånger! Och skulle fortsätta göra det. Han skulle bara hem en sväng först. Och sen komma tillbaka! Och jag kunde inte undgår höra om att han bla strålades!

Käre hjärtanes! Mitt hjärta blödde för honom!

Nåväl. Jag har även gjort lite nytta när jag legat här. Sett till så ett soffbord och en piedelstal blivit köpt!

Så det ska vi hämta på vägen hem imorgon! Man kan ju inte bara lata sig! Livet måste gå vidare.....

Här i Karlstad är det mulet idag. Det har regnat lite....så jag ska slappa hela dagen. Och göra ingenting.

Gympa, äta mina värktabletter (för att kroppen behöver dom), kolla på tv, lösa korsord...och bara vara!

Önskar ER alla en underbar fredag! Ta hand om er och varandra!

Stor kram. Yvonne.


2 kommentarer:

  1. Skönt att du skall få åka hem i morgon, även om du har det bra där du är.
    Men borta men hemma bäst.
    Det ser ut som om du har fullt upp hela dagen. När du kommer hem så får du sovmorgon och det tror jag du kommer att tycka om.
    Ha det nu allra bäst
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Zazza det ska bli skönt med sovmorgon, och få komma hem!

      Tack för att du finns!

      Ha det bra du med! Kramiz

      Radera