tisdag 24 juni 2014

Dagen före dagen D!

Installerad och injicerad på Karlstads sjukhus! Nu är jag på G! Klockan nio i morse var jag på en avdelning
på sjukhuset som jag nästan inte kan uttala. Det hade med atomer att göra i alla fall! Jag fick två sprutor i mitt högra bröst som ska bort imorgon! Det gjorde inte speciellt ont, sved lite.

Vidare bar det av till Bröstmottagningen till sjuksköterskan Pirjo! Där fick jag prova ut en fräsig operations bh. Ska ha den i sju dagar nu efter operationen, dygnet runt! Vi gick igenom hälsodeklarationen inför operationen imorgon. Och pratade om lite av varje. Därefter fick vi gå till operation. Skulle träffa narkosläkaren. Och läkaren Ulrika som ska operera mig. Så vi traskade vidare. Mycket väntande blev det.

Sambon är med hela tiden, tack och lov!

På operation fick vi vänta igen! Och till slut kom narkosläkaren, vars namn jag inte kan uttala. Det mötet gick på fem minuter, eftersom jag inte hade några frågor och han inte mycket att tillägga! Vänta igen!

Så kom då Ulrika, läkaren. Och hon är jättetrevlig hon med! Ville veta vad för sorts hundar vi har, och så pratade vi om imorgon. Jag bad henne plocka bort lite "senilmärken" Som ingen annan läkare velat ta. Sitter under bägge brösten. Och hon var inte oäven. Får hämta "sleven" sa hon! Lät lite roligt, men jag antar att det är verktyget som man plockar bort märkena med :)

Så berättade hon det jag redan vet, att "portvakten" åker. Någon springer iväg med den under operation. För att analysera. Och under tiden opererar Ulrika vidare. Jaha. Det var det det!

Har dessutom landat i patienthotellets rum nu med. Efter att vinkat av sambon som skulle hem till djuren.
En fika hann vi med först. Rummet är grått och sterilt. Inte så roligt att visa på bild. Här är tyvärr ingen minibar, men jag ska nog klara mig ändå :) Ett grått skrivbord finns här och en tv. En bäddsoffa i röd galon (tror jag det är). Och en fåtölj. Och en go säng som jag just nu sitter uppflugen i.  Har köpt ett abonnemang femtio kronor för tjugofyra timmar! Så jag kan hålla kontakten med omvärlden.

Senare ska jag handla lite "mysigt" Descutan i sjukhusapoteket. Så jag kan göra mig "fin" inför morgondagen!
Det är ett desinfektionsmedel man duschar i ikväll och imorgon bitti
Också ska jag köpa glass och titta på folk!

Imorgon är en hård dag. Då ska jag opereras klockan tio! Och sen är det nog inte mycket med mig den dagen. Dom gulliga sjuksköterskorna här på hotellet, tömmer mitt/mina drän. Och ser till att skjutsa mig till återbesöket hos sköterskan Pirjo, redan morgonen efter operation. Då ska jag minsann få en bröstprotes!
Och efter åtta veckor ska jag få en fin silikontutte!

Men nu tar jag en dag i taget! Varje dag kräver sin man (kvinna). Det går åt mycket energi till denna typen av upplevelser. Men alla är så goa och trevliga, så jag kan inte ha det bättre  efter omständigheterna.

Och jag är inte rädd. Men det killar i magen. Det hade det nog gjort på vem som helst.

Nu ska jag skriva en dikt till mitt kära bröst som jag ska ta bort imorgon. Den ska ni få läsa ikväll. Visste ni om att det är en sorg att ta bort en kroppsdel? Jo så är det.......

Stor kram. Yvonne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar