måndag 4 augusti 2014

Provtagning inför läkarbesök!







Jag har fått en hammock! En för tidig födelsedagspresent! Och jag bara älskar den! Jag har gungat och gungat och gungat :)))

Den är skön att ligga i med :))

Jag tänkte så här...att blir jag dålig när jag får cellgift så kan jag ligga i hammocken och vara det där!
Och dessutom tänkte jag att jag vill ha den när det är fint väder och sommar. Så jag kan utnyttja den väl!

Och det gör jag!!

Idag har jag varit och tagit prover inför nästa besök hos läkaren. Två rör...och ändå ett A4 papper långt med vad som skulle tas!

Det gick bra. Jag gick upp med tuppen, var där vid åtta tiden. Allt funkade tills jag skulle gå därifrån...då började blodbadet! Och jag hade vit blus på mig! Men jag sprang tillbaka och fick ett rejält tryckförband...så sen var den situationen räddad!

Jag mår just nu rätt bra faktiskt! En stor anledning är att läkaren tömde mitt serom rejält förra tisdagen.

Det var som jag sa verkligen värt två timmars väntan! Jag orkar mycket mer. Det gör inte ont på samma sätt.
Krafterna återkommer och jag är på gott humör.....ingen som gått igenom detta anar var det tar kraft. Och jag önskar inte att någon ska gå igenom det heller, ni får lita på mitt ord!

På vägen in i bilen till vårdcentralen idag så tänkte jag...tänk om jag kunde förmedla den utsikten och känslan jag har och ser framför mig! Här är sååååå vackert! Sjöar på båda sidor om mig när jag kör och det glittrar i vattnet! Skogen är sååå vacker! Jag är så priviligierad...tycker jag :)

Och jag går upp varje morgon och välsignar dagen. Tänk att få ha det så här bra till trots.....det är ingen ide att vara bitter. Det är bara att se det som livets resa. Och göra det så bra som möjligt. Jag googlar inte. Letar inte efter likasinnade cancersituationer. Jag lyssnar inte på historier om berättelser om hur det gick för den eller den.....vi är alla olika och upplever situationen vi går igenom olika.

En lyssnar jag mycket på. "Ängeln" jag träffade som tog hand om mig i Lund. Henne kan jag fråga om allt!!
Och jag lyssnar.....hon sitter med en stor realistisk livserfarenhet. Och hon är jordnära. Jag är mycket ödmjuk för vad denna människa delar med sig av sig själv! Jag kan fråga om det mesta. Om återuppbyggnad av bröst, hur ont och lång tid. Om silikonbröst.  Om cellgiftsbehandlingen och dess jobbiga upplevelser.
Om när håret faller på golvet, som rakmaskinen rakat av. Om tårar och ångest. Men inte minst även glädjeämnen!

För i detta kommer även glädjeämnen...tro det eller ej! Har man lite humor så kan man se det lite ifrån den sidan med. Och så är det. Men jag har en alldeles speciell sak som denna kära vän och jag ska göra när jag tagit mig ur detta skitet! Den dagen ska jag berätta om vid ett senare tillfälle. En sak i taget!

Nåväl. Jag mår som sagt bättre just nu. Och det tar jag vara på. Så jag har just börjat träna på vårt hemma gym! För att jag tycker det är skönt och min rygg behöver stärkas. Den blir lite väl sne när det är ojämn vikt :))

Så det är situps och rodd och ryggsträckningar. Inte så mycket. Men lite varje dag! Jag inbillar mig att jag behöver vara i så god form som möjligt när jag ska ha gift i kroppen! Men....jag tar ALLT mycket lugnare....

Jag har hittat en lägre växel...det har jag också lärt mig. Jag vet att jag aldrig kommer att bli samma person på insidan. Inte orka lika mycket. Och det behövs inte. Och jag har faktiskt accepterat det. Riktigt skönt!!

Varje dag är en gåva. Att få vakna och känna sig någorlunda. Jag saknar ER som jag brukar umgås med såklart. MEN jag orkar inte umgås och vara social. SÅ stark är jag inte ännu. Det får vänta. Det räcker att jag vet ni finns där! Men lite telefonsamtal är jätteroligt! Och jag ser fram emot att få lära känna ER mer som jag i denna situation kommit i kontakt med. Ni som troget hör av er och hejar på. Helt underbara är NI allihopa!

Det gäller att njuta. Och det tror jag vi människor gör för lite. Vi har så bråttom. Springer förbi varandra. Materiella saker blir konstigt nog viktigare....märkligt. Livet kommer ju inte i repris.

Dessutom är det ingen ide att fundera på det som varit. Varför det inte blev så eller så. Det gör ingen nytta ändå. Bättre att se framåt och göra det till det bästa!

Lev i nuet! Tala om för dom ni tycker om och har kär. Att ni älskar och gillar dom! Positivt föder positivt.

Sist men inte minst. Var rädd om djuren! Ge dom mycket vatten nu i värmen. Och ni själva, drick mycket!!

Nu är jag så genomsvett om fingrarna så nu kan jag helt enkelt inte skriva mer!! :)))

Här åskar och brakar det emellanåt. Och är jättevarmt! Njut av dagen och var rädda om er och varandra!

Stor kram. Yvonne.

8 kommentarer:

  1. Kram Kram Kramilikram
    Du är bäst
    Ha det allra bäst
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Zazza!

      Ha det bra du med :)

      Kramelikram. Yvonne.

      Radera
  2. Och du har verkligen humor Yvonne :)) det är ju en sak som är säker! Saknar våra skratt i konstiga situationer :) Skönt att det känns så mkt bättre när ditt serom blivit tömt. Det går inte ens att ana hur det är, det har du rätt i. Jag hoppas att du kan må så bra du bara kan :) många kramar

    SvaraRadera
  3. Tack Rebecca!

    Och så roligt att du hittat min blogg :)

    Ja det är tur jag har min humor. Den kommer man långt med :)

    Saknar också våra stunder när allt jobbigt vändes till något skoj!

    Men jag vet att du får det bra i Lund med :)

    Jag gör så gott jag kan med mitt mående. Det är bara att bita ihop!

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera
  4. Hej Yvonne!

    Hoppas du fortfarande mår bra. Ja här jobbar vi på! Slappat i 4 v och tänkte att vi måste få lite gjort här hemma oxå nu med 2 v kvar (på måndag är det bara en v kvar!) Så vi tog tag i vårt gula vardagsrum + matrum som var absolut mest akut här hemma. Ändå bott här sedan mitten av april så dags att göra ngt :) Ja snart är det dags att börja jobba, riktigt spännande! Funderar på arbetsskor men kan ej bestämma mig. Beställt lite annat, typ rosa pennficka, usk brosch, rosa klocka mm. Alltid kul till nytt jobb. Blev ledig 18:e pga skolstart (mellan barnet börjar ettan) så börjar den 19/8 kl 07.00 :) Jo barnen växer mycket och snabbt! Jag börjar förstå att de kommer bli vuxna en dag ;) Panik!! Haha. Philip börjar 6:an och Elliot har bara 2 år kvar på dagis. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt ja! Tiden går fort :)

      Kramar

      Radera
  5. Hejsan Yvonne!!

    Hoppas du har det något sånär bra o får vilat dig o hämta krafter!!
    Själv har jag legat till sängs mer el mindre sen i torsdes em, då jag fick en smällande huvudvärk, kallsvettades o mådde "bakdel". Nu är det bättre iaf men jäsiken vad jag har sovit.....tackolov.

    Här hade vi 28 gr , halv storm o mulet fram till nån timme sen då vi fick regn o nu är det nästan vindstilla. Sitter här med öppet fönster o njuter av den friska luften :)
    Hur har ni det med vädret?

    Hur mår DU ?!
    Du skriver o tänker så klokt Yvonne så KRAAAM på dig för det :)

    Nu ska jag kolla hästarna V75 :D Håll en tumme eller två är du snäller !

    KRAAAM o healingdust i mängder!! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
  6. Hej Mormor!

    Stackars dig som mått så dåligt! Hoppas att du är bättre nu då....tur att du kunde sova i alla fall! Var bor du? Eftersom det stormat så! Här har det åskat och blixtrat ett par gånger. Lite regn. Men annars bara kanonväder!

    Just nu mår jag rätt skapligt. Och samlar kraft och njuter så mycket jag kan. I nästa vecka börjar det ju igen, så det gäller att vara utvilad.

    Jag höll alla mina tummar och tår för att du skulle vinna på hästarna, hoppas det hjälpte :)

    Var rädd om dig och tack för dina healingdustar!

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera