onsdag 27 augusti 2014

En veckas pina!

Ja jag vet! Jag är gnällig...men jag måste. Det lättar liksom ;)

Det har varit en riktig pärs det här! Idag ska jag till vårdcentralen. Jag ska "tvätta Mr Piccline"!

Och vad det nu innebär.......och så ska jag till apoteket! Jag har munnen full av svamp! Jodå, det är så mysigt så :))

Hela jag är som en svamp! Jag är så konstig i hela skinnet och alla och då menar jag alla slemhinnor är torra som fnöske!!

Men olivolja är bra till allt!! Mina läppar är som om jag solat dom i en månad...örk!!

Nu gnäller jag bara med en glimt i ögat :)) För jag är ute ur helvetet för tillfället!

Jag och sambon var i Karlstad igår. Jag skulle ju till frisyrmakaren. DET var en grej för sig själv. En stor fin frisyrsalong mitt i Karlstad. Som även då har hand om oss "skadeskjutna"......

Så jag fick gå ner i källaren på salongen in i ett litet rum. Där sprang frissan omkring som en yr höna och letade peruker. Samtidigt som hon pratade med mig om färger och längder och gud vet vad!

Jag själv är ju så yr i bollen (mer än vanligt), så jag bara gapade och glodde. Fattade inte riktigt hur det här skulle sluta. För hon var MYCKET vimsig. Men till slut begrep jag att hon är nog till trots proffsig. För hon verkade veta vad hon pratade om.

Nåväl. Jag sa att jag vill klippa ner mitt numera äckliga hår till en centimeter. Och sen tappar jag ju det ändå också. Och jag vill bara ha peruk om något faller mig i smak!

Jodå, hon förstod! Så började hon plocka fram små hårgrejor som hon la på mitt huvud och jämförde färg osv.

Och tog fram peruker som jag fick prova.....hahahaha det såg ut som om jag hade en hamster på huvdet!!

Men sen tog hon fram en fin sak. En riktig blondin! Som jag inte ska ha! Men håret blev jag förälskad  i direkt!

Den vill jag ha sa jag och satte håret på huvudet! Och om ett år så tycker jag säkert att dessa rader jag skriver nu är superknäppa! Men jag tyckte det blev fint med en gång! Om jag nu tänkte bort färgen. För den var helt blond. Och det ska det ju inte vara. Sambon tyckte också det blev fint :)

Håret är lite längre, med lite lockar. Och ska jag nu ändå spöka ut mig, så kan jag ju ha något jag skulle gilla själv med, eller hur?

Så i nästa vecka kan jag hämta min egna lilla "hamster" :)))

Efter att det var avklarat så klippte hon ner mitt hår totalt! Och det gjordes proffsigt, det må jag säga!

Jag trodde hon skulle ta maskinen, men icke! Och både sambon och frissan sa efteråt att jag faktiskt klädde i detta korta stuk!

Ja NI är ju för snälla :)

Så var det klart! Karlstad lyste verkligen igår! Det är alltid fint väder där. Så innan frissanbesöket, då satt vi på torget och tog en glass. Det är ju nästan det enda jag äter just nu......mums!

Hela kroppen värker ännu fram och tillbaka. Men det får jag vara beredd på. Jag äter bara gärna korvbröd. Annat bröd är för hårt och smakar päckel!

Min sambo masserar och masserar. Vi har en härlig salva som sätter igång blodtrycket, en sorts massagesalva. Den gör susen. Den kan jag somna på. Det jobbigaste är halsen. Antingen är det musklerna som svullnat runt halsen, eller så är det svampen som satt sig där. Men trångt är där i alla fall.

Vår goa granne går ut med hundarna mitt på dagen. Det orkar jag inte alls göra just nu. Jag har ingen kondis alls. Men jag brukar röra mig ute i trädgården när jag orkar. Den store hunden Rolle, han vill inte gå med. Han kliver rakt upp i hundarnas pool och badar, bara för att slippa gå ut. Han är mattesjuk :))

Detta gör mig till en tiger! Jag tänker på alla som är ensamma. Som inte får hjälp hemma av vården. Jag jobbar  ju och har ju jobbat med människor i min egen situation. Och förr fick man hjälp hemma. Nu får jag ju ge mig iväg till vårdcentralen själv och klara mig själv. Även om jag varit ensam. Detta ska jag strida för!

Jag tycker det är hemskt. Jag är så tacksam för min sambo! Jag får så mycket stöd och hjälp genom att han bara finns där. Allt praktiskt som jag inte orkar med. Det fixar han! Och jag känner så för dom som inte har den möjligheten och blir så dåliga vid dessa behandlingar! Men som sagt! Det föds en tiger i detta och jag ska ha det med mig!

Vädret idag är underbart! Solen lyser och det luktar höst! Önskar ER alla en riktigt fin dag!

Stor kram. Yvonne.

4 kommentarer:

  1. Ja bara gnäll du det behövs för att lätta på trycket.
    jaha så fick du svamp OXÅ det ser ut som om du får ALLT man kan få.
    Man vet inte om man skall skratta eller gråta men ett gott skratt fick jag vid din liknelse av peruken, (en hamster ) ja ja det kan jag tänka mig bara du inte får för dig att göra första hjälpen på den ( ler)
    Det med maten är ju inte så bra men jag har full förståelse för dig. Hoppas matlusten kommer tillbaka nu efter denna tuffa vecka.
    Är det verkligen sant att dom får klara sig själva vad har hänt med den svenska sjukvården som var så bra, vem är det som tar alla pengarna ??? eller skall man fråga vilka.
    Så snäll grannen är som tar ut hundarna för er det är ju underbart att slippa ha dåligt samvete för det.
    Jag önskar dig det allra bästa och sänder energikramar i mängder
    ha det allra bäst
    Kram kram kramelikram

    SvaraRadera
  2. Jadu Kerstin, vem tar alla pengarna? Det kan man fråga sig....

    Ja svampen har jag fått medicin för, så kanske jag kan äta snart.

    Men smaklökarna finns det nog inget att göra med. Dom blir förstörda i detta.

    Ja du ska veta jag hade roligt när jag provade peruk :)

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera
  3. Upplever inte det du skriver som gnällande, känner det mer som att du berättar. Men tycker du att det är gnäll så säger jag bara, gnäll på, ibland måste man få pysa av sig för att det inte ska pysa över. Läste om liknelsen med hamstern med ett leende på läpparna, bara den inte får för sig att sätta tänderna i dig. Vet inte vad man ska säga om allt elände och alla orättvisor, men för j.....t är det. Ta det nu lugnt och var rädd om dig, tillåt dig att bli lite ompysslad av nära o kära. Energirika kramar från Mona o Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mona!

      Så gullig du är!

      Stor kram. Yvonne

      Radera