torsdag 30 oktober 2014

HEMSJUKVÅRDEN VAR HÄR!

Det har nu gått en vecka efter behandlingen. Och jag har inte mycket minne utav dom dagarna mer än ett stort kaos!!

Fick ju nytt cellgift, och var medveten om att det ger illamående. DET GJORDE DET!

I fyra dagar låg jag och försökte stå ut i denna äckliga känsla...............Men det gör man ju. Finns ingen återvändo. Och på söndagen så pallrade jag mig upp ifrån sängen. Och tog mig till soffan! Vilken prestation!!

Kände att jag måste bara.....för på söndagen var det dax för den fantastiska sprutan! Sprutan som skulle bilda nya vita blodkroppar, ge mig nytt immunförsvar och jag vet inte allt! Jag var rädd för att ta den, jag visste att man kunde sluta andas av den (varför ges den inte på sjukhus?).

Men efter mycket filosoferande hit och dit så tänkte jag att sambon får väl skicka iväg mig om jag håller på att ramla av pinnen.....

Så ordentlig som jag är så tog jag sprutan och laddade in den långa nålen i min goa muffinsmage!!

Det var nummer ett! Nu återstod bara sju sprutor! Jag slutade inte andas. Men efter en liten stund började denna äckliga spruta ge mig några förfärliga biverkningar. Huvudet blev alldeles kallt, benen vek sig jag kunde inte längre gå. Jag såg knappt och hörde dåligt, sämre än vanligt. Min kropp förflyttade sig utanför mig, på något konstigt sätt. Och ingen i världen skulle kunna be mig medverka till en rörelse, det var jag inte förmögen till!! Armarna trillade ner jäms sidorna, lyfte jag armen så hade jag träningsvärk en halvtimme efteråt. Och likadant med benen. Man kan säga att jag blev totalt utslagen!!

Så ifrån att må bättre ifrån illamåendet, så gick jag till att må skitdåligt igen!! Ännu sämre med andra ord,

Jag blev jätteledsen. och trött. Ville bara slippa allt, ge upp! Jag kapitulerade. Det ska inte så mycket till i det läge jag befinner mig, för att allt ska rasa, men detta var verkligen mer än vad jag orkade med.

Plötsligt  fick jag en jättesmärta i nacken och ryggen! Och en brinnande huvudvärk. Så min sambo var snäll och masserade mig en hel timme, innan skiten släppte tillsammans med värktabletter!

Jag gick och la mig. Sov som en stock hela natten. Och vaknade jättekonstig på måndagsmorgonen. Ringde till mottagningen och fick inte tag i någon först. Men jag hade lite mer kraft så jag gav mig inte, tänkte nu ska dom få höra!

Så långt om länge så fick jag tag i en helt annan sköterska, för min som alltid ska vara tillgänglig (eller hur) var ju inte där såklart!

Sköterskan var snäll och lyssnade. Hon berättade för mig att folk kommer med ambulans till sjukhuset efter en sån spruta ibland.....för dom blir så rädda och vet inte vad som händer!!

Jag sa att jag tar den inte!! Jag har sju dagar kvar, jag dör!! Och hon sa att det var självklart mitt val. Och det verkade inte som det gav mig någon livskvalite´.......

Hon lovade att min sköterska skulle ringa mig dagen efter när hon var tillbaka. Och hon sa även att i vissa fall när värdena är dåliga och patienten inte tar sprutan av någon anledning, då kan man ge antibiotika!!

Nu är det så att mina värden är ju kalasbra!! Så jag begriper inte vad dom älter om.....

Nästa dag mådde jag ytterligare lite bättre, då höll skiten på att gå ur kroppen....men jag var fortfarande inte bra.

Min sköterska ringde. Och man märkte direkt att jag var obekväm, som inte gjorde som jag var tilltalad. Det togs ingen hänsyn till hur dåligt  jag mådde....

Men hon skulle prata med läkaren, och kanske höra av sig igen. (hur vore det med lite empati, hur är det med dig, kan jag göra nåt annat för dig)

Jag var faktiskt inte bara knäckt av sprutan utan hur kallt man behandlade mig. Jag mådde ju som en stor skit, och behövde lite mänsklig omtanke. Allt det som jag ger och alltid gett mina patienter och medmänniskor. Jag behövde få lite av den kakan själv nu också!!

Jag insåg att eftersom jag inte kunde gå ut, så skulle jag inte kunna ta mig till vårdcentralen på onsdagen. SÅ jag ringde min underbara undersköterska. Hon fattade direkt!! Äntligen en medmänniska!!

Jag grät av lycka för att hon ville lyssna.......Självklart ska vi fixa detta sa hon! Jag ringer kommunen så kommer dom hem och spolar din piccline!! Du är ju vår VIP kund!! Dom ska man vara rädd om sa den underbara människan!

På eftermiddagen ringde min sköterska igen ifrån cytostatikamottagningen. Då sa hon att läkaren tyckte absolut jag skulle ta alla sprutorna....men då fick jag spel!! Så jag sa NEJ så det hördes till Småland säkert!!

Okey okey sa hon! Jag säger det till doktorn så tar vi nytt beslut vid nästa behandling................GRRRRRRRRRRRR

Jag har en stor klump i min hals som sitter kvar som biverkning. det är uräckligt!! En stor sak som är svår att komma  förbi för maten, när den ska ner.

Så kom då onsdagen, igår alltså! Och klockan elva så kom det en trevlig distriktssköterska som då spolade MR Piccline! Och det var underbart att bara få luta sig tillbaka och låta någon annan få ta över!

Det som gör mig mest ledsen och uppgiven. Det är när jag tänker på alla dom som varken vågar eller orkar säga ifrån! Det gör egentligen inte jag heller. Men eftersom jag blir så dålig av skiten dom ger mig, så strider jag ju för att inte behöva ta det som inte är för mig livsviktigt! Cellgiftet är livsviktigt. Jag tar smällarna. Men när man googlar tex på sprutan, så ger det mer biverkningar än nytta............

Idag är jag ganska "bra". Så bra som jag förväntas vara i denna situationen. En vecka efter behandling. Sitter vid köksbordet med tända ljus, en kopp te och bloggar. Munnen full av svamp, och andra ställen med :))))

Men vad gör väl det om hundra år!!

Här är det fruset på marken idag! Ha en bra dag alla! Stor kram Yvonne.

18 kommentarer:

  1. Vilken kämpe du är. Som du säger all medmänsklighet som du gett andra bord du få tillbaka nu när du behöver det som bäst. Ha det nu bäst / Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kicki!
      Ja ibland kan man hålla sig för skratt!

      Kram. Yvonne

      Radera
  2. Kära underbara Yvonne, man lider när man läser vad du måste gå igenom, kunde jag på något sätt ta över någon av alla dina biverkningar skulle jag gärna göra det.
    Vad du än gör så ge inte upp (lätt för mig att säga) jag menar det verkligen, någon dag när du känner att du orkar o vill måste jag få ge dig en riktig bamsekram, fram till dess skickas det massa massa energirika kramar genom cyberrymden. Mona o Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Mona!

      Inte ska du ta mina biverkningar! Det unnar jag dig verkligen inte!
      Men jag mår så bra av era hälsningar!
      Och jag längtar MYCKET efter kramen!!!

      Kram till er båda. Yvonne

      Radera
  3. Goa Yvonne!!

    Här morras med dig från avgrunden av min bastrumma till mage o det du ;) Men jaaa vad ska man säja? Var finns empatin inom vården....iaf från de "högre" utbildade?? Underbart att höra att hemsjukvården o Uskan va goa människor!
    Men vafanken är det där för sprutor eg? Om de nu är sååå viktiga så kanske du kan ta de med nån dags mellanrum, men varför ange nåt alternativ när de ist bara kan säja att du SKA ta de. Jadu lilla obekväma Yvonne :D En STOOOR goekram för att du står upp för dig själv o säjer nej när du känner som du gör!! Det måste finnas livskvalité även för den som är sjuk. Du är ju ingen guineapig eller? Men ibland undrar man....har själv tagit allsköns piller.....därför att de inte vet bättre.
    Vill inte alls låta negativ, vi har det jäkligt bra här i Svearike. Men det måste få finnas medmänsklighet o flexibilitet o såklart en massa andra saker oxå ;D

    Skönt att höra att humorn o humöret finns där, you go girl!!

    Healingdustar, vitaminchockar o goekramar med fniss!!
    Och du....svamp hör hösten till ;))
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära mormor!

      Din humor är oslagbar!

      Jag mår så bra av dina hälsningar!

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  4. Oj Yvonne din stackare :( tycker så synd om dig som måste genomlida detta :( VARFÖR finns sådana sjukdomar?? Kan inte ens föreställa mig hur det är.... Fy, det låter verkligen fruktansvärt! Kämpa på, du är verkligen duktig :) Miljoner kramar ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rebecca för din support!

      Kram. Yvonne

      Radera
  5. Hej snäckan!!

    Hur är det med dig idag? Skuttar in här för att ge dig en goekram o strö lite healingdust.. Har lillgossen här för passning o har precis lagt honom för en nannerunda...haha...va rädd att jag skulle somna först ;)

    Ha det gott o pussa hund o gubbe ;D Xtra stor healingdust med vitaminkraaam :D
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Har det rätt okej för tillfället!

      Nu har det ju gått en vecka och lite mer. Då mår jag bättre och bättre.

      Längtar tills jag med får gosa med barnbarnen. Vågar inte nu när dom är förkylda och jag infektionskänslig.

      Ha det gott du med och tack gör healingen!

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  6. Tjeena!

    Hoppas Ok-måendet fortsätter om inte Splendido-måendet satt in vill säja :)
    Mår lite halvruggigt här o går o småfryser o jävlas med gubben...haha. Annars händer det inte så mkt i min lilla del av världen o skönt är det för jag hade inte "idats" med nåt heller.
    Haft en atjoo-gosse här. Han skrattar som en tok varje gång han nyser...skulle varit en annan :D Man får ha koll på inkontinensskyddet o snorpappret så fort man känner det killar i näsan....mohahaha ;D

    Kram på dig Yvonne o healingdust o vitaminerkaskader i säckavis :)
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Allt är fortfarande okej!

      Njuter av dom bra dagarna. Nästa vecka är det dax igen!

      Ha det bra och bli inte förkyld :-)

      Kram Yvonne

      Radera
  7. Tänker på dig �� Tack för din fina kommentar i min blogg :) kramar

    SvaraRadera
  8. Hejsan Yvonne!

    Hahaha...nix här har jag inga planer på att dra på mig nån förkylning ;D Sitter just nu o tar ett glas rosé.....bara för de bra egenskapernas skull o för din skull så jag kan skicka över det i healingdustarna sen, jaaa du är med va ? ;D hihihi...Har inte ett dugg med att det är så nedrans gött att göra ;D
    Här vågas bara nysas bara "virtuellt"...haha..

    Rebecka: Vilka söta små gryn du har!! :D

    Healingdustar, vitaminbomber o solsken!!
    /mormor;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drt låter gott!
      Själv slog jag på stort å tog en mugg glögg!

      Det var grejor det! Första alkoholsmak drycken på sex månader!

      Mums!!!

      Kramelikram. Yvonne

      Radera
  9. Vaniljglass o fruktcoktail på burk åt jag då allt annat inte funkade. Och när det var jobbigast så tog jag bara glass och fruktlaget i burken. Kallt och gott! :)

    Kunde leva på det i flera dagar..

    Skönt att du fått ha det okej nu några dagar! Tänker på dej en massa och tittar till dej och skicka styrka och energi! <3

    KRAAAM Yvonne ha en skön helg! :)

    Angeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Angeli!

      Missade din kommentar! Ja man får så konstiga ideer, om vad som är gott.
      Du skulle sett mig sist! Hivade in en påse jordnötter och ett paket kex! Salt och gott! Nu vill jag inte se vare sig jordnötter eller kex :)))

      Tack för att du finns! Stor kram. Yvonne

      Radera