onsdag 17 september 2014

Målarkurs!






Igår var jag alltså då på "målarkurs"! Sambon skulle också till Karlstad sjukhus, så vi hade sällskap. Skiljdes åt och skulle ses efter ett par timmar vid sjukhusets fik!

Jag gav mig mot målet! Men först inom sjukhusets kiosk. En isglass var ett måste med  tanke på svampen i munnen...urrrrk!!!

Och så vidare.....följa skyltarna...lila gatan. Genom korridorerna, ut på andra sidan sjukhuset.....framme!

Solen sken och det var som vanligt ett underbart väder. Jag hade sett fram emot kursen länge. Att få träffa fler "skadeskjutna" och ha lite roligt en stund. Jag längtar efter att få skratta....

Huset jag skulle fram till heter Bankska villan. det ligger som sagt på sjukhusområdet. Och där skulle vi träffas fem i två.

När jag kom fram stod det redan en kvinna där. På fem röda hade jag räknat ut att även hon var försedd med en "hamster"!!

Vi pratade lite, och efter en stund fylldes antalet kvinnor på. Några kom som dom var. Dvs med några fjun på huvudet. En del hade som jag peruk. Och några hade schalar. Lite på sne, en del lite mer sofistikerat.

Men alla verkade se fram emot att vi skulle kladda ner oss i ansiktet :)))))

Vi hann prata några minuter. Och snabbt konstaterade vi att utav oss arton som skulle umgås, så var jag den med allra värst biverkningar på cellgiftet....såklart!!

Men min humor var det inget fel på. Så när jag tyckte dom blev lite tråkiga. Då skojade jag och drog ut min bröstprotes typ två meter i luften......sa...."hemskt vad det är varmt idag"!!!

Istället för att skratta så blev dom alldeles tysta och kritvita i ansiktena! Hade jag gjort bort mig nu??

Gör man inte så när man är cancersjuk kanske?? Ja ja.....sån är jag...lite skratt har man inte dött av i alla fall :)))


Och så blev vi då inbjudna av en kvinna som var målad ifrån hårfästet och ner, till att komma in i lokalen och ta plats vid ett långt bord.

Där fick vi plocka av oss alla huvudbonader, och det var skönt! För det var verkligen varmt! Också kommer man liksom på samma plan.....

Vi startade med kanelsnäckor, te och kaffe. Och eftersom jag är skinnflådd i munnen så blev det vatten för mig!

Därefter fick vi ta av oss allt sminket, vi som hade. Och sen visade kvinnan oss hur vi skulle göra.

Var tror ni denna kvinna kom ifrån förresten, jo Skåne såklart!

Det blev underkräm, överkräm, ljus ögonskugga och mörk. Ögonpenna som kan vara bra när man mister ögonbrynen. Mascara läppstift osv. Jätteroligt var det.

Självklart satt vi där med olika livshistorier. Men som Annelie sa, hon som ledde kursen. Hon kunde hjälpa oss med allt vad smink hette, men våra sjukdomar kunde hon inget om. Och alla tyckte det var skönt att lämna problemen hemma!

En kvinna var där som jag träffat innan, hon hejade glatt! Roligt.....cancerkompisar :))))

Vi målade på. Och så fick vi lära oss knyta schalar. En hette "kanelbullen"! Jag knöt för glatta livet, och det blev riktigt bra! Skojade med kvinnan sidan om mig och sa...nu känner jag mig klar för att gå ut i stallet och mjölka!!! Det gillades :)))

Klockan fyra var vi klara. Snygga som få! Och konstaterade alla att vi hade haft en underbar stund. Anneli hade redan fyllt våra stora sminkväskor med massor av fina grejor. Som olika parfymföretag skänkte oss!

Heder åt dom!!

Och inte nog med det...jag fick massor av beröm för min "hamster". Jag börjar bli riktigt mallig nu :))))

Också bar det iväg hem igen, med massor av nya intryck. Och då blir man trött. Så nöjd och glad sov jag som en liten gris inatt.





Det här är en bok som en kvinna just skrivit. Den handlar om hur det är att bli "stympad". Berövad bröst hår osv. Att inte känna igen sig i spegeln. Och för min del var det huvudet på spiken när jag såg boken.

Den handlar inte om eländes elände. Utan hur det verkligen ÄR.... som igår för mig. Jag är målad uppklädd och fin. Inte en människa kan se vad som händer i mitt liv. Och jag svassar iväg för att ha trevlig.

När jag kommer hem. Då tar jag av mig peruken, lösbröstet och drar upp "strumpan" på mitt förband på armen.

Där framför spegeln utan hår med bara ett bröst och hängande trötta ögon undrar jag....vem är du??

Alla säger....håret växer ut.......du får peruk....ingen fara!

Läkarna säger...du får ett nytt bröst om du vill.........behandlingarna är inte så farliga nu för tiden, det fixar du!!

Men när man står där framför sin spegel, då spelar det ingen roll. Då är man den där lilla stympade skadeskjutna människan i alla fall.......

Och det är just det som boken tar upp.......kvinnan som skrivit  boken är journalist och drabbades själv av hela klabbet. Och har intervjuat tjugofyra kvinnor om just den här frågan....när håret faller......

Jag ska köpa den.......och hade det varit innan jag blev sjuk så hade jag inte köpt vare sig den eller någon annan som handlar om detta...varför?? Rädsla......att själv bli drabbad.....

Idag vet jag hur det är, och jag ska ta med mig erfarenheterna i min egen bok som jag skriver. Jag ska även ta med det ut i mitt yrkesliv så småningom och mitt mediala arbete såklart.....

Det är verkligen inte bara...bara......Det är så mycket mer.....Jag kommer aldrig att äta en enda isglass mer efter mina behandlingar tex! Det enda jag klarar av när munnen hänger som en skinnflasa....men däremot kommer jag att ha massor av tips till dom stackare som behöver....

Och det finns mycket mer som jag säkert inte kommer att äta. En kvinna berättade igår att hon hade svett upp munnen med stekt potatis, och piffi allkrydda! Därför att hon inte kände hur varmt och starkt det var. Så ser ofta första veckan ut efter en cellgiftsbehandling.....

Man äter så mycket konstiga saker just för att få i sig något just den veckan. Allt är äckligt och smakar inte alls som det brukar. Att tänka på vikten i dessa arton behandlingsveckor, är det inte tal om. Men viktväktarna kommer att få fler medlemmar så småningom :))))

Nu får ni ha det riktigt bra allihopa! Stor kram. Yvonne




14 kommentarer:

  1. Du är så underbar Yvonne och skriver så roligt! Superviktigt med humor, hur gör en annars?? Med det menar jag inte att jag skulle vara lika skojfrisk som dig men iaf hoppas komma en bit på väg :) Skönt att träffa andra i samma situation kan jag tänka mig och samtidigt göra något så neutralt som att sminka sig. Jag ska definitivt köpa boken!! Låter väldigt läsvärd. Träffar så mycket människor i jobbet (föräldrar och anhöriga) men riktigt sorgliga öden och fattade jag inte det innan så är jag JÄKLIGT lyckligt lottad med inte ett utan TRE friska barn! Folk orkar nog bara just för att de måste. Vad finns annars för val liksom! Kramar

    SvaraRadera
  2. Håller med dig!

    Vad har man för val?

    Du har rätt. Man varken orkar eller vill. Men man måste!

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera
  3. Ta en titt på denne linken http://www.dinside.no/348479/supersunn-sitron har brukt saften av en halv sitron i et glass vann hver morgen, det hjelper godt på betennelser ol. kanskje verd å prøve med tanke på svampen i munnen......
    Ha en fin fredag ! :)

    SvaraRadera
  4. Tusen tack Lilleba!

    Det ska jag göra!

    Kram. Yvonne

    SvaraRadera
  5. Hejsan Yvonne!
    Jag ömsom skrattade o grät när jag läste dina tankar o det du varit/är med om förra veckan...
    Har läst om o om igen o inte vetat o vet eg inte nu heller vad jag ska skriva, men vill iaf ge dig en STOOR go energigivande kram!!!
    Vilken tjej du är till att orka o ändå behålla humor o humör.. Begriper ju att det inte är så 24/7 men ändå....

    Tappade själv håret fläckvist pga sjukdom - alopecia areata, vantrivsel på jobbet, godartad cysta på äggstocken... för många år sen. Hade när det va som värst en stor kal fläck mitt på skallen ca 10 cm i diameter. Inte roligt när man är 20 år gammal o även om jag skojade om det o kallades för Skalle-Per på jobbet, så va det många tårar som föll.
    Mitt hår kom tillbaks o jag har inte tappat fläckvist igen....*peppar,peppar, salt o ta i trä* ;) Men det hör till en av de mest psykiskt jobbiga perioder i mitt liv. Jobbigare än många allvarliga sjukdomstillstånd jag haft under åren..

    Hoppas du inte bara får fysisk hjälp genom detta utan även psykisk....
    Jag hejar på dig!!

    KRAAAMAR o healingdustar i mängder! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för alla healingdustar!

    Den sjukdomen lät allt ifrån trevlig! Å vilken jäkla tur att du sluppit tappa mer hår!!

    Ja alla har vi våra beskärda delar. Å olika sätt att tackla det på. Inget sätt är bättre eller sämre. Vi är ju olika.

    Man är rätt ensam ändå när man är där. Så det gäller att klara av saker på det bästa sättet. Ett sätt för mig är humorn. Och när den försvinner då är det illa....

    Psykisk hjälp har jag genom att prata med dom som orkar lyssna. Och tack och lov så är dom ett par stycken. Bla min sambo.

    Tack för att du finns!

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera
  7. Hej igen ;)

    Japp, det är bara jag mormor:) som glömde skriva vem det va ifrån :D

    Har du inte lyssnat än Yvonne ?? hahaha :D

    Kramsing o healingdustskvättar !! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Jag har försökt att komma åt låten på youtube, men det funkar inte. Försökt flera gånger....

      Tack för att du tänkte på mig :)

      Tack för healingdustar!

      Kram. Yvonne

      Radera
    2. Tack snälla!

      Jag provar igen!

      Kram. Yvonne

      Radera
    3. Nu har jag hittat musiken!

      Tusen tack! Kram. Yvonne

      Radera
  8. Yvonne!!

    Nu får du sluta hålla mig på halster ;D Vad tyckte du ??
    Hoppas du har en bra dag!? Här skiner solen.....precis nu, men jäsiken som här har regnat o blåst.

    Kramar o healingdust såklart!! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var underbar! Jag har haft lite att göra. Fyllt år idag och sambon har förgyllt min dag ifrån början till slut!

      Men musiken var underbar och jag njöt!
      Så det ska du ha tack för :)

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  9. Jamen jisses Yvonne!! GRATTIS VÄNNEN!!! @-----&----- (STOOR ros) Jag hissar dig allt vad jag kan o duns.....där dratta vi bägge på rumpen :D HURRA, HURRAAA, HURRAAAA!!!
    Klart din dag ska förgyllas allt den kan. Skickar massor av glittrande healingdust, massage o smarrig tårta....fan vad gott det skulle varit :D

    Nu ska jag pussa hejdå till gubben som ska iväg på sista nattskiftet av detta slag, nästa vecka börjar han 3 på natten....

    GOE-GRATTIS-KRAAAMEN-med xtra healingknorr ;D En kram till sambon din för att han förgyllt din dag så :) och pussar till dogsen.....
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tusen tusen tack!!!

      Jag höll på att skratta ihjäl mig när du sa att vi bägge dratta på rumpan :))))

      Å tårtan den hade jag gärna bjudit dig på! Men det blev en budapestbakelse, och det var gott!!

      Och nu har jag pussat alla ifrån dig med....hoppas din gubbe får en bra jobbenatt!

      Stor kram ifrån mig! Yvonne

      Radera