torsdag 29 januari 2015

Jag är inte klar......


När jag var opererad så sa doktorn...nu är du klar! Och när jag  hade fått sista cellgiftet så sa den läkaren att...nu är du klar! Men inte fanken är jag klar! Det är egentligen nu det börjar. Vägen tillbaka till livet....

Genom min fantastiska kurator har jag kunnat sätta ord på den bubbla jag befinner mig i.....jag är inte klar!!

Det är som att förlora en nära anhörig, vän. När begravningen är klar, då är det dödstyst!!
För alla tror att man är "klar"!! Men det är ju då man behöver människorna runt omkring som mest.....

Och här är dödstyst.....

Jag var i veckan hos sjukgymnasten Maria. Och jag ska få gå två gånger i veckan och bada i varmvattenbassäng. Det ska bli ljuvligt!!

Lite gymnastik i bassäng är bara nyttigt. Skulle gått idag. Men jag var och tömde mitt "ickebröst"  i tisdags.

Så för att inte få infektion, blir det inget bad förrän på måndag.

Icke bröstet ja! Hade tagit bild för att visa er, men datorn strulade och jag kunde inte lägga in bilden. Det kommer så småningom. En bild på påsen med klargul vätska som kommer troget och lägger sig i sårhålan.

Det var åttonde gången jag tömde. Och nu börjar läkarna dra öronen åt sig. Det verkar som jag ska få en operation till sommaren, enbart för att skrapa i sårhålan. Så att vätskan försvinner. Man kan likna det med ett sår på kroppen som inte läker. Det bildas en jättetjock ruva ovanpå allt, men undertill står det var och pulserar....

Jag känner också att jag vill bli av med skiten. Det hjälper inte att emla längre. Det är segt som tuggummi under huden och i sårhålan, när min sköterska ska igenom med nålen. Och det gör j.....t ont!!!!

Men man har väl seglat! Så jag håller till och biter ihop!

Jag är såklart jättetrött.....och trött på att gå hemma.

Men jag har ju ett par föräldrar som behöver mig i Skåne.....så jag åker fram och tillbaka.

Är väldigt rädd för att bli sjuk av att stressa med den biten med. Men dom behöver mig och ingen annan än jag kan hjälpa dom. Och självklart gör jag det. Jag har bara ett par föräldrar :))))

Mamma är ju i sin situation, och stoppmedicinens verkan börjar ta slut. Och min pappa blir yr av att vara ledsen. Så jag har skaffat all hjälp i världen som dom kan få. Mycket man kan göra på distans!

Jag tycker hemskt synd om de gamla och människor som inte kan klara sig själva. Skulle jag inte hjälpt mina föräldrar så hade både Kronofogden och vräkning stått för dörren.....ingen bryr sig!

Jag sliter hårt med vikten! Det går väldigt sakta, men det går.....även om kroppen fungerar lite annorlunda just nu. Den är seg och inte så samarbetsvillig som vanligt. Men lite hjälp av vätskedrivande och ett sunt ätande så rör nålen sig på vågen neråt, sakta men säkert :)))))


Vädret gör att jag inte kan gå så långa sträckor, plus min dåliga kondition. Så jag kämpar med minst en kilometer om dagen......även om det ska bli mycket mera!

Jag försöker att ta det lugnt. Och jag orkar fortfarande bara med att göra saker halva dagen, sen är jag totalt slut! Men tom ett besök på sjukhuset kan pigga upp nu för tiden, för då händer det i alla fall något!

Håret är väldigt mörkt och växer fort! Det är så skönt för då slipper jag frysa så om huvudet :))))

Och det fortsätter snöa som bara den, att ibland undrar jag

om jag kommit till Sibirien! Men det är väldigt vackert och jag har sällan skådat så mycket snö :))))

Jag har börjat äta Tamoxifen, vet inte om jag sa det. Antiöstrogen som ska ätas i fem år. Och biverkningarna hittills är att jag på kvällarna har samma värk i kroppen som när man ska få influensa. Men än så länge är det inte så farligt och har släppt till dagen efter. Så jag ska inte klaga ännu!

Jag har inte kört igång mitt mediala ännu. Och ni som undrar ska veta att jag kommer att säga ifrån när jag känner mig stark nog att börja så smått. Men visst längtar jag med efter det :))))

Nu får ni ha det så bra alla......så hörs vi snart igen! Och glöm inte att leva.....och göra roliga saker!

Stor kram. Yvonne


10 kommentarer:

  1. Hejsan Yvonne!

    Du är en riktig kämpe....en kamphund ;)) Är lite orolig att du inte hinner ta igen dig men du är ju en klok tösabit så visst mediterar du väl varje dag ;) ?!
    Men det va ju ett jädrans "ickebröst" att vara...?! Sätter in xtra healingdustar där med det bums, nu får det banne mig va nog med sånt trams. Nu ska du inte ha mer jäkelskap med kroppen din utan njuta av att du känner dig starkare för varje dag!!!

    Bamsehonung, healingdust de lux, vitaminer o mineralbomber på dig Yvonne o så den goaste energikramen såklart ! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej mormor!

      Nädu jag mediterar inte varje dag :)

      Det orkar jag inte helt enkelt.....men dom är med mig ändå...

      Ja icke bröstet är jäkligt envist. Så jag tackar för all healing jag kan få! Det behövs verkligen.

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  2. Vad roligt att höra ifrån dig Yvonne :) Du har mycket att stå i trots att du inte orkar. Var rädd om dig! Svårt när man står som ensam med ansvaret för sina föräldrar. Jag försöker få min mamma från Vellinge kommun till lilla Kävlinge och jo om något år sådär så lyckas det nog. Hon gillar byn :) skynda långsamt även om du är ivrig såklart att komma tillbaka. Håller med om att den riktiga resan börjar när det är "över" för det är ju då du ska leva igen, inte överleva :) kramar från Kävlinge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gulligt av dig att du hör av dig! Jag blir lika glad varje gång :)
      Ska du äntligen få din mamma till Kävlinge nu...kryss i taket..eller?

      Ja det är ju nu jag ska leva och jobbet får jag ju helt och hållet göra själv!

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  3. Tänker på dig!!!
    Massor av gokramar o healingdustar! <3

    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla mormor :)

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  4. En riktigt go o glá
    alla <3ns dá !
    Inte att glömma o försmå
    era vovvar två..
    goaste leverpastejsben..
    ja i fantasin finns inga problem.
    Men jisses har jag fått fnatten.?.
    jag nästan glömde kisekatten :)
    Smarrigaste grädden...
    nävafan, jag borde stannat i bädden ;))

    GOOEKRAAAMAR <3

    SvaraRadera
  5. Inte undra på att jag dålligt mått...
    hjärnan satt fast i mitt örnagott.
    Glömde ju att signera
    nu ska jag inte skriva mera.... ;D
    /mormor:)

    SvaraRadera
  6. Hahaha.. Dasspoesi i sitt mest förnämaste mormorkreation! :D

    Ha en fantastisk söndag tjejer! <3

    KRAAAM!

    SvaraRadera
  7. Hahahahaha...den var inte dålig den versen! Ni får ha det jättebra ni med töser :)

    Stor kram. Yvonne

    SvaraRadera