tisdag 11 november 2014

Nu kör vi!!!

Dagen idag har varit tuff! Ärlig men tuff! Har varit på ett läkarbesök som jag trodde var det sista. Men det
kommer ytterligare ett till. Innan jag körde iväg så hade jag skrivit en liten lapp. Med frågor som jag ville ha svar på eller diskutera.

Läkaren skulle jag träffa på cytostatikamottagningen. Och jag visste att det skulle vara en kvinnlig. Mer visste jag inte. Man har inte samma läkare, så som jag sagt förut så var det tredje läkaren jag träffade under cellgiftstiden. Alltså under 18 veckor!

Jag satte mig i väntrummet. Tvn var på och sände ett reprisprogram ifrån "Gokväll". Och i detta avsnitt handlade det  om cancer....märkligt nog....

Jag tog en tidning och riktade uppmärksamheten på den istället. Efter några minuter kom det en liten kvinna i trettioårsåldern, med ljust krulligt hår och ropade mitt namn. Min läkare! Följde med henne in på hennes rum.
Och vi satte oss ner. "Hur är det med dig? frågade hon. Herregud, någon som bryr sig! En läkare som bryr sig! "Idag är det bra" sa jag. "Men det är ju dagen innan behandling, och då mår man ju som bäst".
"Ja jag vet" sa hon och log. "Hur har cellgiftstiden varit"? Piss sa jag! Det värsta jag varit med om! Och kan ni tänka er! Hon nickade och lyssnade.....jag blev häpen! Äntligen har jag någon som tittar mig i ögonen och lyssnar på mig!

"Orkar du med dom sista två behandlingarna"? frågade hon. Nä egentligen inte sa jag. Men jag måste väl.....

"Jag ser att du haft alla tänkbara biverkningar man kan ha", sa hon. Ja det kan man lugnt säga, sa jag.
Och så sa hon att......din tumör var liten, knappt en centimeter, men den har hög återfallsrisk!!!!!

Det var rena magplasket! Det var just det jag var rädd för att få höra, men helst velat slippa höra det.
Samtidigt var jag jäkligt glad över att hon var så ärlig. Nu kör vi sa jag! Berätta nu vad du har för erfarenhet av de här lömska tumörerna! Hur rädd ska jag vara??? Jag är ärlig sa hon. Ska du ha förtroende för mig så måste jag vara det. Och jag sa att det var ju precis det som jag efterlyste. Och så berättade jag hur min läkare Lars på bröstmottagningen, blev en politiker varje gång jag frågade om tumören Han bara pratade runt runt!

Du ska inte vara rädd sa hon. Så länge vi har dig i våra klor. Men när du inte är inne i vården längre, så ska du vara obs på skelettvärk! Ja det är ju lätt sa jag! Jag går ju hela tiden runt med värk, eftersom jag har en gammal scolios, och försvagad vänstersida som jämt värker.

Det ska vara en sorts värk som du inte är van vid sa hon........

Och just i det läget då, så blev livet väldigt uppenbart. Kort, och uppenbart.......

Så pratade vi om min kommande behandling. Och det är ju som ni vet bara två gånger kvar. Och min läkare sa att hon kunde dra ner styrkan till 80%. Först sa hon 75, men sedan ändrade hon sig.
"Du har haft en väldig tuff tid nu och en tuff behandling" sa hon. Och jag kunde bara hålla med.

Jag sa att hon fick bestämma, för jag var villig. Det viktigaste för mig var att hon tog mig på allvar. Och det gjorde hon med råge! Jag var så tacksam!

Och i din journal så har en annan läkare skrivit att du ska börja jobba i december, orkar du det????

Jag bara himlade med ögonen och sa det har jag aldrig nämnt över huvud taget! Yterliggare en människa som inte lyssnat på mig, därför en missuppfattning!  Jag vill helst var hemma januari ut och en bit in i februari. Min kraft kommer ju inte att flyga på mig precis.

Min läkare sa då att det var precis så hon också hade tänkt sig att det skulle vara. Och med tanke på alla biverkningar så behöver jag ta igen mig.....Skönt!

Samtidigt bad jag henne att hjälpa mig få en rehabtid på något avkopplingsställe efteråt. Och det skulle hon göra! Tänk vad lätt allt går när man vill samarbeta!

Jag frågade henne om jag kunde få mer vätskedrivande, men det kunde jag inte. För då fick vi börja ta speciella njurprov. Och det orkar jag inte. Två Impugan om dan får duga!

När hon hörde att jag är undersköterska så kopplade hon av lite och blev lite mer som en kollega. Det var skönt. Hon berättade om mina prover som var hur bra som helst. Och jag sa att jag tar inte fler sprutor. Inte alls!! Och vi pratade om biverkningarna på det. Hon sa inget utan bara skrev. Och jag sa att dom är enligt min åsikt helt avslutade för min del!!!!

Lyssnade på hjärta och lungor, tog ett blodtryck. Trycket var lite högt. Men jag har ju blivit minst sagt rund, och som hon sa det var ju inte konstigt det var högt med tanke på allt vi pratade om!!! Sant.

Picclinen fick sitta kvar. Ingen röntgen...phu!

Jag frågade lite om just cancern. Jag sa att ingen vågar prata om det med mig. Och hon nickade. Ja jag vet sa hon. Och det är märkligt. Jag sa att jag kommer aldrig mer ta emot cellgift! Hon sa att hon förstod och respekterade detta. OM jag skulle hamna i skiten fler gånger. Då vill jag ha livskvalite`, sa jag. Det har jag inte haft nu. Samtidigt har jag gjort det en gång, men det var mer än tillräckligt!! Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv sa jag! Hon nickade.

Du är ung fortfarande (jag tackade). Och du vet vad du pratar om sa hon. Jag respekterar dig och förstår dig mer än väl......

Jag vill inte dö! Men jag vill aldrig utsätta mig för detta igen! Jag är inte heller rädd för att dö. Men inte ännu.
Skulle jag få ett återfall. Då får jag ta det. Men jag siktar ju såklart på att bli bra, för alltid!

Döden är inte farlig. Men att pinas och ha ont...det ger ångest, tro mig!!!

Nu får du hålla reda på pattarna, skojade hon! Och ta väl hand om dig. För vi ska också vårda dig väl. Så vi slipper återfall. Och vi pratade om vilken sorts operation hon tyckte jag skulle ta, för att få ett nytt bröst.

Och jag sa att det bästa var den stora på fem timmar. Där man tar fett ifrån magen. Då kan du få av mig med, sa hon! För jag är som en björn. Jag äter och äter som om jag skulle gå i ide! Och så fortsätter jag äta, men går aldrig i ide!!! Hon hade humor den :))))))

Vi sa hejdå! Vi ses snart igen!

Jag var tvungen att ha en kopp te och en macka på detta. Tankarna snurrade i huvudet.....

För att inte säga när jag körde hem igen. Då virvlade dom runt uppe i päreskaftet rejält!!!

HÖG ÅTERFALLSRISK!

Jag har inte vågat tänka på det, men nu blev jag tvungen!

Gräset är grönt, men nu blev det grönare! Livet är skört, men nu blev det ännu skörare!

Nu kör vi!!!!


Ha en skön kväll alla! Stor kram. Yvonne

10 kommentarer:

  1. tänk vad förtroende kan göra, det verka ha givit dig gott mod <3
    Jag förstår att det varit och är jätte tufft. Jag beundrar dig att du sån styrka.
    Humor delat med ironi och gråt :) lev nu gott vännen min <3
    Annika

    SvaraRadera
  2. Vilken bra läkare!! Hoppas du får henne igen!
    Minns inte hur många läkare jag fick traggla med, slutade räkna efter ett tag.

    Hur är det? Ska du strålas också?

    Ja nu har du kanske fått näst sista behandlingen!! Jippi!! 1 kvar sen är det klart!! :)
    Hoppas det är laddat med allt gott du kan tänkas äta nu och att goa sambon också hunnit ladda batterier för nästsista!!! gången! :)

    Massa energi o bivekningsfria healingdustar och friska KRAAAAAMAR till dej Yvonne! <3

    Angeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Angeli!

      Ja nu var det näst sista cellgiftet idag!!! Jippiiii! Hur många behandlingar fick du? Fick du strålning med?

      Jag ska inte strålas. Idag har jag fått tid hos kuratorn. Tänkte få hjälp av henne att åka iväg och vila upp mig lite efteråt. Gjorde du det?

      Ja läkaren är underbar! Har begärt att få henne. Och blivit lovad också.

      Nu har vi klämt lite hämtmat! Vår favorit. Kycklingsallad...varm. Med deras hembakade bröd...mums!!!

      Vet ju inte om jag pallar äta på några dagar nu ju.....

      Tusen tack för dina healingdustar och kramar. Det värmer långt in i själen!

      Stor kram. Yvonne

      Radera
  3. Hej Tjejjan!!

    Åh!! Härligt att höra att du fick en bra läkare, det är healande för en bara att nån lyssnar o visar respekt.
    EN sketen gång kvar nu :D Och tro fan att livet ditt känns skört när det är hög återfallsrisk o tro lika mkt faen att du inte vill återuppleva detta igen !!! Och det ska du banne mig slippa oxå tycker jag. Ska snacka med Honom upstairs ;) har ett gammalt direktnr...:D. MEEEEEN du ....... jäklar vilket underbart "sprall" av livsglädje som jag känner när jag läser det du skriver :) Du känns så bestämd o nöjd med att du har bestämt dig för att "Lets go!" Det värmer en halvfet skåning...:D

    Gräset har varit lika grönt hela tiden.....men det är ju inte lätt att se när man inte orkar eller kan titta ut..
    Ny ursnygg tutte snart...wooow ;) Räknar ju givetvis med bilder då....fniss ;)))

    Sitter på axeln din o skopar ut glitterhealingdust, helbragdagörande örter o vitaminer över dig.... Goaste kramen!! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vet mormor man kommer till en viss gräns. Sen får det vara nog!!!

      Och jag tror att när man bestämt sig så kan man leva vidare med ett större lugn!

      Men jag föreslår att du använder dig av direknumret. Och berättar för honom däruppe att jag tänker bli väldigt gammal!

      Men att jag lovar att använda mig av denna resan till något riktigt bra!:-)

      Tack för att du hänger dig kvar på min axel! Det uppskattas verkligen!!!

      Stor kram. ♥ Yvonne

      Radera
  4. Hejsan Yvonne!!

    Du, jag ringde "upstairs" o först sa det - Numret kan inte nås för närvarande, var god försök senare. Med en sån där "poshig" stockholmsröst du vet ;)) Ringde igen efter ett tag o då va det telefonsvarare som sa att Han hade "häcken" full o precis innan pipet o man ska prata in, så sa Han - Gäller det Yvonne så är det redan så många som har ringt att jag ber er låta bli. I´VE GOT IT !!...

    Japp, så det är fixat så du kan slappna av ;)

    F´låt, jag har sjuk humor o jag hoppas du inte tar illa upp för mitt spex med the Man :)
    Önskar dig en gofredag så jag har köpt OSS en flaska rosé som VI ska ta sen. Healingsänder ju över de bra egenskaperna i vinet ju så tar jag baksmällan. Vet ju att du redan har en riktig "baksmälla" ....

    Nu är det snart dags för fredagsmyyyys.....hmm?.... o så skriver jag om "bak-smälla".....nu kom jag ju in på snusk o Hans Scheike likt förbaskat....haha....
    Jau, sicket jäla päreskafft mann äu ! :D

    Virtuella gokramar med styrka, healingdust o så mineral o antioxidantdustar i massor o eftersköljer med :D <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha nä jag tar inte illa upp!
      Älskar humor! Fira ni fredag bara så ligger jag här å ulkar :-)

      Tack för healingen!
      Stor kram. Yvonne

      Radera
  5. Hejsan Yvonne!!

    Är det en riktig skitdag idag? Brukar väl va lördan som är värst väl? :(
    Det va en jäkla vin vi drack igår du....phu....o inte nog med att jag är bakis så vakna jag med hosta o så ont i halsen att jag knappt kunde svälja....haha...
    Gör inget bara de bra egenskaperna kom till dig så :)

    Vinstinkarkramar med healingdustar o mängder av gottgott-görar-grejor :) <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt skit!
      Ligger i sängen å mår pyton.

      Vi hörs! Kram. Yvonne

      Radera