onsdag 17 december 2014

GUD ÄR GOD.......

Fjorton dagar efter sista cellgiftet. Och man skulle ju tro att "livet leker".......

Jag har hunnit åka ambulans bli datortomograferad...vänta på ett läkarbesked som kunde slutat hur som helst och jag har idag blivit röntgad på ultraljud....levern.......man misstänkte ny cancer.....just därför.

Det har varit några hemska dagar. Men allt har slutat lyckligt. Julen blir bra, bra. Bra mycket bättre än vad jag var rädd för.

Det började i fredags med att jag fick hjärtsmärtor. Ensam hemma och hemskt ont. Efter fyra timmar stod jag inte ut mer.

Då ringde jag ambulansen. Som kom, fastnade i gräsmattan  när vi skulle till sjukhuset. Och bärgare kom och bärgade ut oss ifrån tomten.

Jag fick gå igenom alla möjliga undersökningar. Jag hade ingen hjärtinfarkt. Ingen propp i lungan. Så då tog man beslutet att köra en datortomografi över bröstet. Och gjorde det. det visade ingenting....men....
man såg en bit av levern....och det fanns förändringar på den. vad visste man inte.

Jag blev skiträdd. Men var för dålig. Fick inget smärtstillande. Så smärtan satt fortfarande i.

Skickade hem mig sent på kvällen. Med en oro som var större än när jag kom till akuten.

Väl hemkommen åt jag egna morfintabletter. Som lugnade smärtan. Med all säkerhet var det matstrupslocket.

När man blir lite äldre, så sluter det inte tätt. Och man behöver Omeprazol. Och det skulle jag fått av cytoavdelningnen. men det hade jag icke. Alltså var det en sista biverkning på cellgiftet!

Dagen efter i lördags. Då mådde jag inte bättre. Så då åt jag fler morfintabletter. Och blev lite bättre till söndagen.

I måndags var det nästan borta. Då jagade jag  en läkare som kunde ge mig svar på vad "förändringen" på levern var.

Fick tag i en läkare på eftermiddagen när jag var hos kuratorn. Och jag skulle få en telefontid som igår. En läkare Nina ringde mig. Läste högt och tydligt var där stod på pappret. Och att dom inte fann något när det gällde mitt akuta problem. Men att det fanns liknande blåsor på levern......

I dom allra flesta fall sa hon så är det ofarliga vattencystor, som bara finns där och man gör inget åt dom. Men man måste kolla upp vad det är. Så du får en ny röntgen och vi kör ultraljud. Och tiden fick jag idag, onsdag. Så det gick ju fort!

Men jag pumpade läkaren på om det inte är cystor, vad är det då??? Då är det en cancer vi letar efter, sa hon......allt bara försvinner....jaha sa jag......och vad gör vi då?? Är det en snäll cancer börjar vi ifrån ruta ett, är det en aggressiv då finns det inget att göra, sa hon.......

Kan ni förstå att det har varit ett jobbigt dygn/jobbiga dagar......innan jag idag fick veta att man hittar inga tumörer, utan det är vattencystor...... Det var jobbiga steg att ta idag  innan jag kom in på röntgen. Men personalen var trevlig och stämningen lättades upp lite hos mig. Det första läkaren sa innan han körde igång var,,,,,jaha det ser jag...cystor...och innan hann lämnade rummet och var klar, frågade jag om jag får svar snart. Ja om ett par dar. Men jag hittade ingen tumör sa han. Och jag trodde jag skulle kyssa honom!!

Så allt ifrån att fira Jul till att planera min egen begravning, sitter jag här nu och säger bara.....DET FINNS EN GUD!!!

Jag är så trött och ska fira med min sambo som är lika sliten. Så jag önskar ER alla en God Jul. För det ska jag ha!!!!!!!

Vi hörs snart! Stor kram. Yvonne



14 kommentarer:

  1. Fy fan alltså!! Vilka tvära kast :-o Helt galet ju! MEN vad skönt att det nu visade att det inte var mer än cystor. Hoppas hoppas nu att du och din sambo får en riktigt god och lugn jul :) kramar från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland hänger det på en skör tråd!

      Önskar er med en God Jul.

      Kram. Yvonne

      Radera
  2. Åh fy för Yvonne, vilket h-e du/ni gått igenom de dagarna!! Verkligen upp som en sol o ner som en pannkaka o jäsikens så slut ni måste va era stackare!!
    Är glad att du hörde av dig eftersom jag börja bli orolig :,(
    NU är det vila, avkoppling, gomat o harmoni som gäller för er del!! Och så tomten med julklappar oxå förstås ;)) Du har ju för fanken inte haft tid att va annat än snäll detta året eller hur? ;))

    Healingbombar över dig så säj till gubben han håller sig nära så får han oxå glitterdustar ;))
    Ha en helt underbart GOD JUL & GOTT NYTT ÅR !!!

    Goekramar i massor!! <3
    mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är vi trötta och slitna så det räcker. Både fysiskt men mest mentalt!

      Så nu är det vila i stora mått.

      Önskar ER med en God Jul och Gott Nytt år!

      Kram. Yvonne

      Radera
  3. "Men herregud, ska det inte ta slut", tänkte jag när jag med stor oro lästa ditt inlägg. Drog en lättnadens suck när jag kom till slutet av inlägget. Vilken skräck du måste ha känt, så skönt att det ordnade sig. Ha nu en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År och ta väl vara på varandra. Massa energifyllda kramar från Mona o Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Mona! Känns som det aldrig tar slut. Och ja jag kände en hemsk skräck. Men nu ska jag vila och försöka smälta allt!

      Önskar ER med en God Jul och Gott Nytt år!

      Kram. Yvonne

      Radera
  4. Förstår att ni är slitna nu.. Ta hand om varann och vila vila vila!
    God Jul o Gott nytt år till dej o sambon!

    Varma läkande kramar! <3

    Angeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul och Gott Nytt år!

      Kram. Yvonne

      Radera
  5. Tipp, tapp....osv....smyger bara tyst in här o önskar ni har en mysig lördagskväll!!
    Fortsätter med skvättandet av healingdustar då o då! :)
    Stooor goekram ! <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipp tapp själv :-)

      Vi har det lugnt och försöker samla krafter



      .
      Stor kram tillbaka. Yvonne

      Radera
  6. **** GOOOD JUUUL ! ****

    med önskan om total avslappning, god mat, skratt, levnadsglädje o harmoni!!! Ja o så fina paketer förstås ;))

    Kladdiga glögg o pepparkakskramar med xtra kraftigt juldust :) <3
    /mormor:)

    SvaraRadera
  7. Precis som Mormor önskar jag dej o sambon en God Jul!
    Hoppas ni har det alldeles underbart! <3

    Vintriga JulKramar

    Angeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul mormor och Angeli!

      Och God fortsättning!

      Skånska kramar. Yvonne

      Radera
  8. Åååh mysiga skånska julekramar.....muuums ;D
    Hoppas du har det bra o har du tid o lust så är det bara att köra hit :) ni är så välkomna!!
    Krama om er allihop o kör försiktigt!

    Juleglitter o goekramar med mågottdust ;)
    /mormor:)

    SvaraRadera